Kesälomalla rupesi pikkusen vituttamaan veneen puute. Kelit oli kuumemmat kuin Somaliassa konsanaan ja vieressä on yksi Suomen suurimpiin kuuluvista järvistä joka mahdollistaa vesillä liikkumisen aina Lahdesta Jyväskylään ja Heinolaan mutta millä liikut... uimalla vai ?
Loman alussa jo kävin katsomassa yhtä mini-busteria ja oisin varmaan ostanutkin sen mutta isäntä ei suostunut tinkimään viittäkymppiä, niin aattelin että pidä sitten paattisi... kukaan hullu maksa 700 egeä pelkästä peltiveneestä ilman moottoria, joka kuitenkin olisi vaatinut restaurointia.
Loman lopussa sitten bongasin Tori.fi:stä Lohi 431:en. Paatti oli Porvoon liepeillä ja käväisin sitä yksi ilta katsomassakin. Ei oikein iskenyt ensi katsomalla.... pappa-mallin Lohi, kusen vihreä sisäväri ja pulpetti kuin Valmetin ohjaamo. Vene oli myyjän appiukon vene ja appiukon lähdettyä yläkerran vesille, vene oli seisonut tallin vintillä viimeiset viisi vuotta ja kuitenkin 40 vuoden iästään huolimatta oli pirun siistissä ja kolhuttomassa kunnossa. Sanoin myyjälle nukkuvani yön yli ja palaavani viikonloppuna asiaan.
Viikonloppuna sitten mietin että perkele... paatti oli siistissä kunnossa ja jos kusen vihreä väri häiritsee, niin vedän valkoisen Unican päälle ruiskulla... sillähän siitä pääsee. Soittelin myyjälle ja teimme kaupat saman tien ja kerroin hakevani veneen parin-kolmen viikon sisällä kun pääsen loman jälkeisistä röistä eroon.
Perjantaina sitten roudasin paatin mökille ja tutustuminen uuteen leluun alkoi saman tien lauantai aamuna. Ei siinä kauaa tarvinnut ympärillä pyöriä kun totuin siihen kusen vihreään tai oikeammin päivän valossa vauvan paskan väriin ja traktori pulpettiin :) Vene on kuitenkin niin siisti että olisi hullun hommaa ruveta heilumaan maaliruiskun kanssa ja toisaalta väri ja pulpetti on niin retroa että on itse asiassa "tyylikkään" näköinen... eipähän tule toista samanlaista vastaan :)
Ensi töikseni nakkasin vanhan peltisen bensatankin varastoon, irroittelin vanhat kiinnitysköydet veneestä ja nakkasi vanhat paskaset fenderit roskiin. Minkähän vuoksi noilla vanhan liiton miehillä on tapana käyttää muovista pyykkinarua kiinnitysköysinä, vaikka kunnon veneköydetkään ei nyt hunajaa maksa ja ovat pirun paljon mukavempia käyttää ??.
Sitten oli vuorossa kone. Kone oli kopan alta kuin uusi huolimatta siitä että venettä oli käytetty merellä... ruostetta ei ole missään eli hyvin hoidettu ainakin siltä osin. Ulkopuolella oli joissakin vivuissa ja pulteissa ruostetta ja toki rigissä oli leväjälkiä, mutta yleisilme oli hyvä. Olin ostanut aikaisemmin viikolla Biltemasta muovisen 24L bensatankin ja leikkasin vanhasta tankista bensaletkun ja siirsin uuteen. Bensaletkusta kyllä näki että eipä ole ollut käyttöä vähään aikaan... oli kovettunut niin että pumppukumia sai painaa kaksin käsin että sai vähän bensaa virtaamaan.
Olin varautunut siihen että kone ei lähde käymään ja mahdollisesti ainakin kaasari pitää avata ja puhdistaa, mutta Mariner yllätti iloisesti... kuudennella vedolla käymään ja kävi heti tasaisesti ??? pakko myöntää että kyllä japsit venemoottorin osaa rakentaa :) Koska käytössä ei ollut vesiastiaa, käytin konetta vain kahdesti vajaan minuutin ja toisella kerralla lähti kerrasta käymään ja ilman ryyppyä... eli kone tuntuisi olevan ihan jees kunnossa. Pitänee vain aloitella keväällä ajot tuossa lähiympäristössä niin ei ole pitkä matka soutaa kotirantaan jos tulee jotain ongelman poikasta.
Kaiken kaikkiaan paatti ja ennen kaikkea tuo kone vastasi odotuksia. Vene on erittäin tilava ja laajalla tasaisella pohjalla on reilusti tilaa ja hyvä kävellä. Pulpetin molemmin puolin on kanssa hyvin tilaa ja kulku onnistuu hyvin ilman että joutuu pujottelemaan.
Nyt sitten ei muuta kuin pientä tuunausta... vähän kaiteita reunoille että saa pari vapatelinettä kiinni, jonkinmoinen tuulilasin tapainen pitäisi kehitellä, akku pitänee laittaa että saa ajovalot, työvalon ja navigointi elektroniikan toimimaan ja sen semmoista. Jonkinmoinen lukittava säilytyslaatikko myös pitänee kehitellä että saa istuinsuojat yms. suojaan. Tuulilasi lienee hankalin rakentaa johtuen tuosta pienestä pulpetista, mutta annetaan asian nyt vähän hautua, niin eiköhän siihenkin löydy hyväksyttävä ratkaisu. Kaasuvaijeri on myös uusittava, mutta löytyy kuulemma hyllystä paikallisesta veneliikkeestä. Ai niin... ja pulloteline on kanssa hommattava :)
Kaiken kaikkiaan hintansa väärti hankinta.
Loman alussa jo kävin katsomassa yhtä mini-busteria ja oisin varmaan ostanutkin sen mutta isäntä ei suostunut tinkimään viittäkymppiä, niin aattelin että pidä sitten paattisi... kukaan hullu maksa 700 egeä pelkästä peltiveneestä ilman moottoria, joka kuitenkin olisi vaatinut restaurointia.
Loman lopussa sitten bongasin Tori.fi:stä Lohi 431:en. Paatti oli Porvoon liepeillä ja käväisin sitä yksi ilta katsomassakin. Ei oikein iskenyt ensi katsomalla.... pappa-mallin Lohi, kusen vihreä sisäväri ja pulpetti kuin Valmetin ohjaamo. Vene oli myyjän appiukon vene ja appiukon lähdettyä yläkerran vesille, vene oli seisonut tallin vintillä viimeiset viisi vuotta ja kuitenkin 40 vuoden iästään huolimatta oli pirun siistissä ja kolhuttomassa kunnossa. Sanoin myyjälle nukkuvani yön yli ja palaavani viikonloppuna asiaan.
Viikonloppuna sitten mietin että perkele... paatti oli siistissä kunnossa ja jos kusen vihreä väri häiritsee, niin vedän valkoisen Unican päälle ruiskulla... sillähän siitä pääsee. Soittelin myyjälle ja teimme kaupat saman tien ja kerroin hakevani veneen parin-kolmen viikon sisällä kun pääsen loman jälkeisistä röistä eroon.
Perjantaina sitten roudasin paatin mökille ja tutustuminen uuteen leluun alkoi saman tien lauantai aamuna. Ei siinä kauaa tarvinnut ympärillä pyöriä kun totuin siihen kusen vihreään tai oikeammin päivän valossa vauvan paskan väriin ja traktori pulpettiin :) Vene on kuitenkin niin siisti että olisi hullun hommaa ruveta heilumaan maaliruiskun kanssa ja toisaalta väri ja pulpetti on niin retroa että on itse asiassa "tyylikkään" näköinen... eipähän tule toista samanlaista vastaan :)
Ensi töikseni nakkasin vanhan peltisen bensatankin varastoon, irroittelin vanhat kiinnitysköydet veneestä ja nakkasi vanhat paskaset fenderit roskiin. Minkähän vuoksi noilla vanhan liiton miehillä on tapana käyttää muovista pyykkinarua kiinnitysköysinä, vaikka kunnon veneköydetkään ei nyt hunajaa maksa ja ovat pirun paljon mukavempia käyttää ??.
Sitten oli vuorossa kone. Kone oli kopan alta kuin uusi huolimatta siitä että venettä oli käytetty merellä... ruostetta ei ole missään eli hyvin hoidettu ainakin siltä osin. Ulkopuolella oli joissakin vivuissa ja pulteissa ruostetta ja toki rigissä oli leväjälkiä, mutta yleisilme oli hyvä. Olin ostanut aikaisemmin viikolla Biltemasta muovisen 24L bensatankin ja leikkasin vanhasta tankista bensaletkun ja siirsin uuteen. Bensaletkusta kyllä näki että eipä ole ollut käyttöä vähään aikaan... oli kovettunut niin että pumppukumia sai painaa kaksin käsin että sai vähän bensaa virtaamaan.
Olin varautunut siihen että kone ei lähde käymään ja mahdollisesti ainakin kaasari pitää avata ja puhdistaa, mutta Mariner yllätti iloisesti... kuudennella vedolla käymään ja kävi heti tasaisesti ??? pakko myöntää että kyllä japsit venemoottorin osaa rakentaa :) Koska käytössä ei ollut vesiastiaa, käytin konetta vain kahdesti vajaan minuutin ja toisella kerralla lähti kerrasta käymään ja ilman ryyppyä... eli kone tuntuisi olevan ihan jees kunnossa. Pitänee vain aloitella keväällä ajot tuossa lähiympäristössä niin ei ole pitkä matka soutaa kotirantaan jos tulee jotain ongelman poikasta.
Kaiken kaikkiaan paatti ja ennen kaikkea tuo kone vastasi odotuksia. Vene on erittäin tilava ja laajalla tasaisella pohjalla on reilusti tilaa ja hyvä kävellä. Pulpetin molemmin puolin on kanssa hyvin tilaa ja kulku onnistuu hyvin ilman että joutuu pujottelemaan.
Nyt sitten ei muuta kuin pientä tuunausta... vähän kaiteita reunoille että saa pari vapatelinettä kiinni, jonkinmoinen tuulilasin tapainen pitäisi kehitellä, akku pitänee laittaa että saa ajovalot, työvalon ja navigointi elektroniikan toimimaan ja sen semmoista. Jonkinmoinen lukittava säilytyslaatikko myös pitänee kehitellä että saa istuinsuojat yms. suojaan. Tuulilasi lienee hankalin rakentaa johtuen tuosta pienestä pulpetista, mutta annetaan asian nyt vähän hautua, niin eiköhän siihenkin löydy hyväksyttävä ratkaisu. Kaasuvaijeri on myös uusittava, mutta löytyy kuulemma hyllystä paikallisesta veneliikkeestä. Ai niin... ja pulloteline on kanssa hommattava :)
Kaiken kaikkiaan hintansa väärti hankinta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti