Nyt kun pikkusen dagen efter olo ja tuntuu että jotenkin pitäisi aikaa kuluttaa niin päätinpä ottaa esille yhden joulun jälkeen närästystä aiheuttaneen asian, nimittäin Suomen valtion telakkatuen... tai lähinnä sen puutteen !!
Aavistuksen vitutti kun kuuli että valtio ei anna laivatilauksen saamiseksi tarvittavaa 50 miljoonan pääomalainaa STX:lle. Johtuneeko sitten siitä, että olen saanut nähdä ja vähän olla mukanakin kun kaksi edellistä risteilijää rakennetiin ja nähnyt kuinka valtavasta ja teknisesti haastavasta urakasta on tuollaisen risteilijän rakentamisessa on kyse. Vierailin viimeiseksi rakennetulla risteilijällä noin reilut kaksi kuukautta ennen sen luovutusta. Muistaakseni yksi laivan atzipodeista oli poltettu ja kaapelia roikkui käytävien päällä kuin liianeja Tarzanin valtakunnassa, enkä ikinä uskonut että se lähtee ajallaan laiturista, mutta niinpä vain lähti.
Voi olla että en tietenkään tiedä kaikki päätökseen vaikuttaneita taustatietoja, mutta Suomen valtion osuus Kreikan tuessa on kai luokkaa 2-2,5 miljardia,(korjatkaa jos olen väärässä) ja enpä usko että maasta löytyy kovin montaa terveen papereilla kävelevää kansalaista joka uskoisi että tuo nippu käteistä saataisiin joskus takaisin.
Laivatilauksen saamiseksi vaadittava 50 miljoona kuulostaa ihan kärpäsen paskalta valtameressä tuon rinnalla ja olisi konkreettisesti edistänyt suomalaista työlisyyttä, siis juuri sitä mitä Suomen hallitus jatkuvasti toitottaa muita tekemään.
Toki ymmärrän että hallitus haluaa kaikin keinoin vätltää tilanteen johon aikaisemman meriteollisuuden konkurssin myötä aikanaan jouduttiin, mutta mitkä ne todelliset riskit tässä tapauksessa olivatkaan ?. Hankkeen työllistävät vaikutukset olisivat kuitenkin olleet vähän kertojasta riippuen 12 000:sta 24 000 miestyövuotta ja näin peruskoulumatemaatikalla se 50 miljoona olisi tullut kaksinkertaisesti takaisin jo verotuloina ja mikäli hanke olisi mennyt putkeen olisi laina maksettu korkoineen takaisin.
Jotenkin kuulostaa järkevämmältä tukipolitiikalta kuin käteisen lapioiminen Kreikkaan. Tosin Kreikkahan on myös monella tavalla mukana kansainvälisessä merenkulussa ja laivanrakennuksessa, joten en yhtään ihmettelisi vaikka niistä Suomenkin Kreikalle myöntämistä tuista 50 miljoona olisi jotain kautta kiertänyt Ranskalaiselle tilauksen saaneelle telakalle, eli mukana saatetaan olla, ei hätää.
Vielä merkittävämpää mielestäni on se, että valtio antoi ihan perhanan konkreettisen esimerkin siitä mitä se tarkoittaa kun toistaa mantrana Suomalaisia yrittäjiä ja yrityksiä ottamaan riskiä lisää ja luomaan työpaikkoja. Kun se tilaisuus on itsellä, riskinottokyky puuttu täysin. On helppo pyytää toisia ottamaan riskiä kun ei oma perse ole tulessa, mutta heti kun itsellä on siihen tilaisuus, työnnetään pää puskaan.
Päätän nyt vuodatukseni tähän... ei jaksa enää. Onnittelen Ranskalaisia vilpittömästi. He osaavat tulkita EU-lainsäädäntöä niinkuin kuuluukin, omaksi ja kansansa parhaaksi ja uskon että telakalta lähtee upea laiva merille aikanaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti